50 godina Kuma, klasika koji je podigao ljestvicu za sve buduće gangsterske filmove

Jedna od najpoznatijih klimaktičnih scena u povijesti filma: napet, šokantan rasplet u kojem se niz brutalnih ubojstava presijeca s glavnim likom, koji se mirno odriče Sotone dok postaje kum svom nećaku.

Kum, koji se smatra jednim od klasika američke kinematografije (nagrađen s tri Oscara), 14. ožujka navršio je pedeset godina. Ova odvažno postavljena priča promijenila je gangsterski žanr, i postavila ljestvicu jako visoko za sve buduće filmove o mafiji. Kum je dobio legije obožavatelja opsjednutih kriminalnim podzemljem i mafijom. Oni svoju privrženost izražavaju putem bezbroj Facebook grupa i YouTube kanala. Videozapisi s objašnjenjima prikazuju glavne zaplete, “10 lekcija iz Kuma koje svi trebaju znati” ili nude savjete o tome kako nikada ne treba otkrivati svoju taktiku dok pregovarate.

Paramount Pictures obilježava premijeru filma nizom novih izdanja za film koji se opisuje kao “iznimno remek djelo”. Počevši od (rijetkog) prikazivanja u kinima do biografske drame u 10 epizoda o snimanju prvog filma u travnju, Paramount ovaj serijal tretira kao značajno nasljeđe svog studija.

Remasterirani DVD-i, popratna knjiga i novi intervju s redateljem Francisom Fordom Coppolom dodatno učvršćuju status filma kao unosnog kulturnog kapitala. S obzirom da je studio kupio prava na bestseler roman Maria Puza za 12500 dolara, pošteno je reći da je Paramount doživio jedan od najspektakularnijih povrata ulaganja u povijesti filma.

Zločin i obitelj

Kum je drastično promijenio i unaprijedio prikaz organiziranog kriminala, spojivši ga s nečim s čim se svaka publika može identificirati – s obitelji. Ova obitelj je jaka etnička jedinica koja je, kako je primijetio filmski recenzent Todd Gitlins, bila u suprotnosti s “izbijeljenom verzijom američke televizijske obitelji” ranih 1970-ih. Kao i mnogi drugi recenzenti, Gitlin je smatrao da je privlačnost filma uvelike posljedica činjenice da je pružao “ vrhunsku nacionalnu nostalgiju ” za idealiziranom verzijom prošlosti.

Ogoljenost nezaboravnog trubačkog sola skladatelja Nina Rote signalizira odlazak u svijet u kojem zlikovci imaju vrijednosti. Filmska kritičarka Pauline Kael opisala je Brandovog Don Vita kao “primitivno sveto čudovište” koje je odobravalo kockanje, ali je smatralo da su prostitucija i trgovina drogom podla i moralno pogrešna djela.

Ova trilogija i dalje oduševljava publiku, mnogo godina nakon što se pojavila. Coppolina epska saga učinila je za talijanske gangstere ono što je veliki sovjetski redatelj Sergej Eisenstein (redatelj Oklopnjače Potemkin) učinio za ruske revolucionare: dala priči važnost i epsku veličinu koja je prikrivala brutalnost borbe za moć.

U svojoj knjizi The Annotated Godfather, Jenny M Jones opisuje scenu ubojstava za vrijeme krštenja kao posvetu Eisensteinovoj kultnoj sekvenci iz Oklopnjače Potemkin, filma koji se smatra remek-djelom kinematografije dvadesetog stoljeća. Coppola je stvorio jedan operni rasplet, idući između mira crkve i nasilja ubojstava, s namjernom posvetom Eisensteinovoj slavnoj montažnoj sekvenci.

Uz istovremenu akciju na više lokacija (crkva, toplice, predgrađe, brijačnica, hotel, sudnica) i hrabro uvođenje manjih i glavnih aktera u radnju koja se odvija, scena je izvanredna po svom opsegu i razmjeru. Svaki od ubojica otkriva se u pripremi za svako pogubljenje: jedan se muči sa stepenicama dok dvojica pripremaju svoje oružje, a drugi se profesionalno brije.

Unakrsni presjek daje složenost radnji koja se vrti oko Michaela Corleonea, nezaboravno ga je odglumio Al Pacino, koji izvodi obrede krštenja: daleko od odbacivanja Sotone, Michael prihvaća zla gangsterskog života.

Stvaranje klasika

Scene nakon toga dodatno pokazuju Coppolino veliko umijeće kao filmaša. Iako nisu tako uzbudljive kao rasplet, one emocionalno zadovoljavaju i nagovještavaju obrnutu moralnu putanju drugog dijela Kuma.

Nakon što je postao kum djetetu svoje sestre, Michael ulazi u kuću svog šogora Carla kako bi se suočio s njim zbog njegove uloge u ubojstvu Michaelovog starijeg brata Sonnyja: “Moraš odgovarati za Santina”. Carlo je preglup da shvati da mu je sudbina zapečaćena i garotiraju ga na prednjem sjedalu automobila kako bi se dovršila Michaelova osveta. Njegovi grozni smrtni grčevi razbijaju vjetrobran automobila, pružajući suptilan vizualni podsjetnik na Sonnyjev automobil izrešetan metcima na naplatnoj kućici gdje su mu suparnici priredili zasjedu.

Romanopisac i komentator kulturnih zbivanja Umberto Eco smatrao je da kultni film mora ponuditi “potpuno opremljen svijet” kojem se obožavatelji mogu uvijek iznova vraćati.

Predstavljanje trilogije Kum u kinima pruža priliku obožavateljima da ponovno dožive ovaj klasik na velikom platnu. Postoji nešto neobično utješno u uranjanju u ovaj sjenoviti, poznati svijet odanosti i osvete. Svijet muškaraca, oružja i umaka za tjesteninu. Svijet u kojem se najbolja teletina u gradu servira s metkom u grlu.

Gill Jamieson, The Conversation

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s